linneeaosv.blogg.se

Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck

Kategori: Allmänt

Jag brukar drömma bort ibland när jag sitter på jobbet, när varor blippar förbi. Vissa köper avokado. Erbjudandet 2 för 15 kr har funnits ett tag . Men de folk inte fattar är att dem endast sparar 80 öre på att köpa 2. Där sitter jag i min kassa och slår mig i ryggen för att jag får kramp eftersom jag suttit på samma stol i timmar, och små ler när jag ser att de endast sparar in 80 öre. Dagens underhållning.

 

Bland alla olika typer av kunder som passerar så förknippar man olika typer av människor med olika typer av situationer. Vissa gör än glad och förväntansfull.  Jag vet inte varför jag valde att använda ordet förväntansfull, de kändes bra. Jag tror jag syftar på alla fina par som passerar mig genom att dra sitt ICA-kort och stäcka fram sina 120 kr i sedlar.  Tänker ofta på hur länge de varit tillsammans, vad de gått igenom, om någon varit sjuk eller blivit frisk.  Hur många barn de gamla paren har, om de ens har några barn.  Jag ser nya förälskelser passera min betalstation, jag ser hur de osäkert kollar på varandra och ser så frågande ut och undrar vem de är som egentligen ska betala. Jag upplever vissa par som superkära och vissa som trötta på varandra. Ibland undrar jag varför de ens är där tillsammans. Förmodligen bekvämt. Men va fan, livet är kort. Gå och handla själv, lyssna på musik och skit i mig som sitter i kassan och försöker lite stelt föra en konversation med dig. Jag tror både du och han blir lyckligare då.

Sen finns de dem som ser så olyckliga ut. Alldeles ensamma besöker de min Ica med samma trötta min. Jag vill bara ge dem en kram. Berätta min historia och säga att de kommer att kännas lite lite bättre om ett tag. Kanske om en vecka. Lyssna och fråga vad som hänt.

De sorgliga och tagiska  i det hela, är att jag dömer utifrån vad jag ser. Jag har ingen aning om dessa människor. Det enda jag vet är att de ofta köper avokado, 2 för 10. Jag möter en människa i ett fåtal tiotals sekunder, men har oftast redan under personens ankomst till kön placerat honom eller henne under mina olika personlighetsflikar i hjärnan.

Eftersom jag själv agerar så här, så måste ju andra tänka så också.

Jag får ont i magen när jag tänker på att andra dömer mig utifrån kläder och utseende, kanske till och med lukt. Jag hatar att jag bryr mig, jag hatar att jag tänker att folk tänker och ser mig på ett visst sätt. Jag hatar de. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: